خیّر نماها


خیّر نماها

کار نیکو ویژگی اخلاقی و زیبائی معنوی به شمار رفته و خیرین از سعادتمندان جامعه هستند . چرا که خدمت به مردم در غالب اعمال خیرخواهانه و خداپسندانه ویژگی های مختلف فردی و اجتماعی برجای می گذارد.

آلبرت شواتزر می گوید :

« باید بخشی از اوقات را در اختیار همنوعان خود قرار دهی . کاری که برای دیگران انجام می دهی ، دستمزدی دریافت نمی کنی ، لیکن افتخار انجام آن نصیبت خواهد شد. »

بی گمان بعضی از خیرنماها برای جاه ، مقام ، شهرت و منافع شخصی عضو انجمن های خیریه شده و به دلیل عدم اخلاص و دیگر صفات نیکو به جای پیشبرد اهداف خیرخواهانه به سوء استفاده های شخصی مشغول بوده و نه تنها گام مثبتی در این راه برداشته نشده بلکه مردم نیز آنها را قبول ندارند . بدین جهت بر آن شدیم اصول و نمودهایی را که یک نیکوکار باید به آن جامه ی عمل بپوشاند و سپس به کار خیر همت گمارد را بیان کرده تا فرا راه خیرینی قرار گیرد که بدان اهمیت چندانی نمی دهند.

1- خردمندی

بدون تردید نیکوکاران جامعه برای شرکت در امور عام المنفعه باید در اعمال خویش عاقلانه فکر کرده و خردمند باشند . آنها هرگز در چاه ضلالت و نادانی سرنگون نشده و درمسیر اخلاص و رضای خدا گام برداشته و ایمانشان را با هیچ چیز عوض نکنند.

2- اعتماد و اطمینان

خیّر صفت اعتماد و اطمینان را در خویش زنده نموده و مورد اعتماد مردم بوده و حتی می تواند مشکلات خصوصی مردم را نیز حل و فصل نماید.

3- فضیلت های اخلاقی

او جهت عضویت در امور عام المنفعه رضیلت های اخلاقی همچون حسد ، کبر ، خودبینی ، غرور ، تکبر ، کینه جویی و انتقام را از وجود خویش زدوده و خصلت های اخلاقی را جایگزین آن می نماید. و در این راه مراقبت و تداوم را سرلوحه کارش قرارش می دهد.

باربارا وارد می گوید : یکایک خردها و آئین های باستان همین یک سخن را گفته اند. محض خاطر خود زندگی مکن ، برای دیگر آدم ها زندگی کن در «من» غرق مشو ، چه دیگر نتوانی از آن خلاصی یابی.

4- انسان دوستی

انسان نیکوکار نمونه همیشه مردم دوست بوده و خود را خادم ملت می داند و به آن افتخار می کند. او در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده و پی در پی به همنوع خویش یاری میرساند .

"دیوید لیلین تال " میگوید:

«انسان خلّاّق باید در اوج خلاقیت خویش بخشی از نیرویش را صرف پیشبرد اهداف انسانی نماید. به این مفهوم که باید به مملکت و کشور خویش خدمت کرده و در اشاعه و گسترش آزادی خواهی و مساوات گرایی از هیچ کوششی فرو گذاری نکند .»

5- سخاوت

خیّر نمونه با سخاوت و دست و دل باز بودن همیشه از خست بدور است. زیرا اگر خسیس باشد نمی تواند از وظایف محموله به خوبی برآید. بنابراین سخاوت جز ذات و معنای اوست و با این کار به مردم زیاد تری یاری میرساند .

امیدواریم با یاد آوری اصول مذکور و صفات و نمود های دیگر انسانی و عمل به آن در هر لحظه ای از زندگی بتوانیم یک خدمت گزار نمونه برای مردم بویژه نیازمندان جامعه باشیم.

محمدرضا رجایی

محقق و نویسنده


[ بازدید : 63 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 13 آبان 1395 ] [ 6:06 بعد از ظهر ] [ محمدرضا رجایی ]

[ ]

کلید طلائی مطالعه


کلید طلایی مطالعه

یادگیری و مطالعه ارتباطی تنگاتنگ و مستقیمی دارند. بنابراین برای اینکه میزان یادگیری را افزایش دهیم لازم است مطالعه ای با شیوه ی صحیح داشته باشیم.

این ها جملاتی هستند که بارها و بارها یا خود گفته یا از دیگران شنیده اید: "حوصله ی کتاب خواندن ندارم" ، "خسته شده ام"، "ده دفعه خوانده ام ولی باز هم یاد نگرفته ام".

آیا برای یادگیری واقعا لازم است مطلبی را ده ها بار بخوانید یا آن را به طور مرتب مرور کنید اگر چنین باشد واقعا کار دشواری است. برای اینکه میزان یادگیری را افزایش دهیم ضرورت دارد مطالعه ای با شیوه ای نوین داشته باشیم. مطالعه انواع مختلفی دارد که بر اساس هدف آن تبیین می گردد مانند مطالعه ی آموزشی و تحقیقی و یا برای سرگرمی.

بی گمان مطالعه برای هر هدفی که باشد لازمه ی آن مطالعه ای مناسب است پس برای آن نمودها و اصول زیر را به خاطر بسپارید:

1- انتخاب

برای کتابخوانی با اسلوب صحیح باید کتاب هایی انتخاب شود که تعالی بخش و جامع بوده و در عین حال مختصر و مفید باشد. مثل ایتالیایی می گوید: "بدترین دزدها کتاب بد است."

2- برنامه ریزی

برنامه ریزی نقشی اساسی در این راه برای ما ایفا می نماید بنابراین در برنامه ی خویش زمان را برای مطالعه مدیریت نمایید و به هر طریقی از دزدان فرصت ها در امان باشید.

3- مکان مناسب

حتی المقدور مکانی را برای کتابخوانی انتخاب نمایید که بدون سروصدا و آرام بوده و دور از دسترس اطفال باشد. اتاق مطالعه باید از نور کافی بهره مند بوده و دمای مناسب داشته باشد.

4- تنوع موضوع

در برنامه کتابخوانی خویش چند موضوع مشابه را پشت سر هم ردیف ننمایید چرا که آن ملال آور است.

5- زنگ تفریح

هر 45 دقیقه حدود 10 دقیقه زنگ تفریح داشته باشید چرا که مطالعه بدون وقفه از قدرت یادگیری و حافظه می کاهد.

6- خواب ، خوراک و تنفس

اگر مخاطب یار مهربان از خواب کافی بهره مند بوده و تغذیه مناسب داشته باشد بهتر می تواند از مطالعه خویش استفاده نموده و یادگیری وی هم دوچندان می گردد. از سویی از تنفس عمیق دنده ای شکمی نباید غافل بماند.

7- انگیزه و علاقه

مخاطب یار پند دان از کتاب هایی که برایش جالب نیست و انگیزه ای برای خواندنش ندارد دوری می گزیند. زیرا ایجاد انگیزه و علاقه قدرت حافظه را دوچندان می سازد.

8- اعتماد به نفس برتر

کسانی که گرایش به کتاب و کتابخوانی دارند از اطمینان برتر برخوردارند. از آن رو آنان کار را به آخر می رسانند و رفیق نیمه راه یار مهربان نیستند. برای این کار با خود می گویند : "من می توانم"، "این کتاب را تا آخر مطالعه می کنم".

9- خوب بخوانید نه زیاد

کافیست کتاب را یک بار خوانده ولی دقیق مطالعه نمایید. اگر آن را با دقّت مطالعه نکرده ولی زیاد بخوانید نه تنها کسل کننده است و ارزشی ندارد بلکه با صرف وقت زیاد بازدهی اندکی نصیبتان می گردد.

10-فهیم بودن

فراموش نکنید که " کتاب را باید فهمید، نه حفظ کرد" از آن روی با تسلط بر کتاب مطالب آن را بفهیمد و منظور شما فقط خواندن تنها و بدون درک مطلب نباشد. (1)

محمد رضا رجائی نویسنده و محقق


[ بازدید : 53 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 13 آبان 1395 ] [ 6:05 بعد از ظهر ] [ محمدرضا رجایی ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]