نیکی، راهی به سوی سعادت و کامیابی


نیکی، راهی به سوی سعادت و کامیابی

یکی دیگر از علل رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی، نیکی کردن است که اثرات معجزه¬آسا بر روح و روان دارد و به روح و روان آرامش و نشاط می بخشد.

نیکی به انسان کمک می¬کند تا کمتر به بیماری¬های روحی مبتلا شود. او از این کار پسندیده، لذّت معنوی سرشاری می برد و آرامش بر وجودش، حکمفرما می گردد.

قال علی(ع):

«اِفعَلُوا الخَیرَ وَ لاتَحقِرُوا مِنهُ شَیئاٌ، فَاِنَّ صَغیرَهُ کَبیرٌ و قَلیلَهُ کَثیرٌ، وَ لایَقوُلِنَّ أَحَدُکُم: اِنَّ أَحَداً أَولی بِفِعلِ الخَیرِ مِنُّی، فَیَکُونَ وَاللهِ کَذلِکَ اِنَّ لِلخَیرِ وَ الشَّرِّ أَهلاً، فَمَهما تَرَکتُمُوهُ مِنهُما کَفاکُمُوهُ أَهلُهُ».

«کار نیک به جا آورید، و آن را هر مقدار که باشد کوچک نشمارید، زیرا کوچکِ آن بزرگ و اندکِ آن فراوان است، و کسی از شما نگوید که دیگری در انجام کار نیک از من سزاوارتر است! گرچه سوگند به خدا که چنین است، خوب و بد را طرفدارانی است که هرگاه هر کدام از آن دو را واگذارید، انجامشان خواهند داد».

ویکتورهوگو می گوید:

«اشک دیگران را مبدل به نگاه¬های پرشادی کردن، بزرگ¬ترین خوشبختی است».

ویلیام شکسپیر نیز گفته است:

«این قانون طبیعت است که هیچ¬کس به تنهایی نمی تواند خوشبخت باشد، بلکه خوشبختی و سعادت را باید در سعادت و خوشبختی دیگران جستجو کرد».

بنابراین، برای این که روحی با نشاط و روانی سالم و آرام داشته باشیم و لذّت معنوی نیکویی را حس کنیم، آنچه برای خود می¬خواهیم برای دیگران نیز بخواهیم. بر اثر نیکی کردن به دیگران، آنها نیز ما را تنها نمی¬گذارند و در هنگام سختی ها و مشکلات به یاری ما می¬شتابند و همچون یاری وفادار و دلسوز به نابسمانی های ما، سامانی می بخشند.

«یگانه راه برای افزودن خوشبختی بر روی زمین، آن است که تقسیمش کنید». «پول شرر»همه چیز را فقط برای خویش نخواهیم، هنگامی که در رفاه کامل به سر می¬بریم، می¬توانیم با کمک به انسان¬های نیازمند، به زندگی آنان سر و سامان بخشیم و دست افتاده¬ای را بگیریم و به یاری مردم بشتابیم و در حل مشکلاتشان، آنها را یاری کنیم؛ زیرا:

بین آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی¬غمی نشاید که نامت نهند آدمی

سعدی

گوته گفته است:

«خوشبخت کسی است که راه خدمت دیگران را بلد است و شادی دیگران را به قدر شادی خود حس می¬کند».

نویسنده و محقق : محمدرضا رجایی


[ بازدید : 56 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 15 آبان 1396 ] [ 7:41 بعد از ظهر ] [ محمدرضا رجایی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]