جوانی ، عامل موفقیت و خوشبختی


جوانی ، عامل موفقیت و خوشبختی

یکی دیگر از راه¬های رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی، غنیمت شمردن دوران جوانی است. در ایّام جوانی، نیروی آدمی بیشتر، اراده قوی¬تر، قوای جسمی و روحی عالی¬تر است و بهتر می¬تواند تلاش کند و بر مشکلات پیروز شود.

باید ایّام جوانی را قدر بدانیم تا به آنچه که می ¬خواهیم برسیم و خویش را برای دوران پیری آماده کنیم.

انگلیسی می گوید:

«جوانی، بهار عمر و پیری، پاییز آن است».

«برای شب پیری، در روز جوانی، چراغی باید تهیه کرد». «بلوتارک»

بنابراین در جوانی اهدافی چون علم و دانش، ثروت، دین¬داری و ..... را انتخاب کرده و آن را دنبال کنیم و خویش را برای دوران پیری آماده کنیم و در دوران پیری از آن بهره ببریم، مبادا در جوانی، با انتخاب دوستان بد و یا با انجام اعمال خلاف شرع و عرف به بیراهه کشیده شویم و زندگی خویش را تباه کنیم.

شوپنهاور چنین می گوید:

«تفاوت میان جوانی و پیری آن است که مقصود اوّل، زندگی است و انتهای دومی، مرگ است»

قال رسول الله (ص):

«مَن تَعلَّمَ فی شَبابِه کانَ بِمَنزَلَهِ الرَّسم فِی الحَجَرِ وَ مَن تَعَلَّمَ وَ هُوَ تکبیرٌ کانَ بِمَنزِلَهَ الکِتابِ عَلی وَجهِ الماءِ».

«هرکه در جوانی دانش آموزد، علم او همچون نقشی است که بر سنگ حکّاکی شود و هرکه در بزرگسالی بیاموزد، کارش همچون نوشتن بر روی آب است».

حضرت علی (ع) می فرمایند:

«ای بندگان خدا! تا ریسمان¬های مرگ بر گلوی شما سخت نشده و روح شما برای کسب کمالات آزاد است و بدن ها راحت و در حالتی قرار دارید که می توانید مشکلات یکدیگر را حل کنید، مهلت دارید به اعمال نیک بپردازید».

همچنین آن حضرت فرمودند:

«شَیئان لایَعرِفُ فَضلَهُما اِلاّ مَن فَقَدَهُما: الشَّبابُ وَ العافِیَهُ».

«دو نعمت است که قدر آن را نداند مگر کسی که از دستشان دهد: جوانی و تندرستی».

نویسنده و محقق : محمدرضا رجایی


[ بازدید : 49 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 15 آبان 1396 ] [ 7:48 بعد از ظهر ] [ محمدرضا رجایی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]