احترام به پدر و مادر، گامی به سوی سعادت و خوشبختی


احترام به پدر و مادر، گامی به سوی سعادت و خوشبختی

یکی از راه¬های رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی، نیکی به پدر و مادر است. آنان سنّ زیادتری دارند و در نتیجه تجربۀ بیشتری از زندگی دارند. آنان به راه¬های رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی (به علّت دارا بودن تجربه) آگاه هستند و با اطاعت از از سخنان والدین و یاری آنها، راه¬های رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی هموار می¬گردد.

«احترام به والدین لازمۀ خوشبختی است».

پندها و نصیحت¬های آنان می تواند برای ما راهگشا باشد و با اطاعت از آنان که خیر و صلاح ما را می-خواهند، راه را از چاه تشخیص می دهیم و در مسیر نیک¬بختی گام برمی داریم تا به سرمنزل مقصود برسیم.

«مطمئن باشید! اگر تمام وسایل راحتی زندگی را فراهم نمایید، ولی به والدین احترام نکنید، خوشبخت نخواهید شد».

قرآن کریم می فرماید:

وَ وَصَّینَا الاِنسانَ بَوالِدَیهِ حَمَلَتهُ وَهناً عَلی وَهنٍ وَ فِصالُهُ فی عامَینِ أَنِ اشکُرلی وَ لِوالِدَیکَ اِلَیَّ المَصیرُ

«و ما به انسان دربارۀ پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی، حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می یابد. (به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر به جا آور که بازگشت (همه) به سوی من است!»

خداوند بزرگ پس از اطاعت و شکر خودش، اطاعت و احسان به والدین را سفارش کرده¬اند و در چند آیه، به این مطلب تأکید فرموده¬اند.

احادیث زیادی دربارۀ نیکی به پدر و مارد و اطاعت از آنان نقل گردیده است که به این موضوع تأکید نموده¬اند که در این جا به ذکر چند حدیث اکتفا می کنیم:

رسول مکرّم (ص) می فرمایند:

«اَلعَبدُ المُطیعُ لِوالِدَیهِ وَ لِرَبِّهِ فی أَعلی عِلّییّنَ»

«کسی که مطیع پدر و مادر و پروردگار خویش باشد، در مقام اعلای بهشت است».

«مَلعُونٌ مَن سَبَّ أَباهُ، مَلعُونٌ مَن سَبَّ أُمَّهُ»

«هرکه به پدر خویش ناسزا گوید، ملعون است و هرکه به مادر خویش ناسزا گوید، ملعون است».

«مَن أرضی والِدَیهِ فَقَد أَرضَی اللهَ وَ مَن أَسخَطَ والِدَیهِ فَقَد أَسخَطَ اللهَ».

«هر که پدر و مادر خویش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و هرکه پدر و مادر خویش را خشمگین کند، خدا را خشمگین کرده است».

حضرت علی (ع) می فرمایند:

«همانا فرزند را به پدر، و پدر را به فرزند حقّی است: حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند، در همه چیز جز نافرمانی خدا، از پدر اطاعت کند و حقّ فرزند بر پدر آن است که : نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند و او را قرآن بیاموزد».

نویسنده و محقق : محمدرضا رجایی


[ بازدید : 61 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 15 آبان 1396 ] [ 9:07 بعد از ظهر ] [ محمدرضا رجایی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]